Cairns get any better than this!

22 februari 2017 - Cairns, Australië

Het is bizar hoe snel de tijd voorbij is gegaan en onwerkelijk dat ik al bijna 2800 kilometer langs de oostkust heb gereisd in m'n eentje. In korte tijd heb ik zó veel mooie plekken gezien, zo veel gedaan en zo veel leuke mensen ontmoet! De term "travelbug" is me opeens helemaal duidelijk geworden.

Nog half doof van de skydive arriveer ik 's avonds in Cairns, mijn laatste bestemming. Veel over deze stad weet ik niet behalve dat ik in het bekende party hostel Gilligan's ga slapen, het naast het Great Barrier Reef en Cape Tribulation ligt en dodelijke krokodillen in de zee hier de normaalste zaak van de wereld is. Ik kan niet precies verklaren waarom, (misschien omdat het regent) maar deze stad voelt meteen vertrouwd, een beetje als thuis. Nog voordat ik ben ingecheckt in het hostel word ik ten huwelijk gevraagd door de (Australische) jongen achter de receptie. Aangezien dit mijn laatste bestemming in Australië is laat ik deze kans natuurlijk niet aan me voorbij gaan! ;)

De volgende dag ben ik al vroeg in de haven voor een dagtour naar het Great Barrier Reef, waar de catamaran met 8 man bemanning al op me staat te wachten. Na een klein uurtje varen komen we aan op de eerste snorkel bestemming, midden op de zee. Met een jaws muziekje in m’n achterhoofd spring ik met m’n snorkel pak aan de zee in. Ik weet dat er niks kan gebeuren en dat mijn pak me beschermt, maar ik vind het doodeng. OVERAL KWALLEN! Na een uurtje snorkelen tussen de kwallen, vissen en schildpadden krijgen we een goed verzorgde lunch op de boot.

schildpad Jayne snorkeling

We varen we door naar onze volgende snorkel bestemming, Michaelmas Cay. Een klein eilandje met blauwer dan blauw water midden op de zee wat een waar vogelparadijs is. Minstens 23 verschillende soorten zeevogels leven op dit eilandje om te nesten en te broeden. Vanaf het eiland zwemmen we weer terug richting de boot, snorkelen we over de prachtige koraalriffen met kleine nemo's, en varen we aan het eind van de middag terug naar Cairns. In de avond ontmoet ik weer wat vrienden uit Byron Bay en Fraser Island en zijn we tot in de late uurtjes in de bar met live muziek en (vrij prijzig) bier.

Birds in paradise

Cape Tribulation staat op de planning voor dag 2. Dit is een groot natuurgebied, weer eens ontdekt door Captain James Cook die het (helaas) van de Nederlanders heeft afgepikt. Hier bezoek ik het Daintree National Park. Dit is een van de oudste regenwouden ter wereld waar meer dan de helft van alle diersoorten in Australië leeft, best wel bijzonder! De tour begint in Mossman Gorge met een traditionele rook ceremonie door een lid van de  "Kuku Yalanji" stam, de oorspronkelijke inwoners van dit gebied, en vervolgens een wandeling door het regenwoud met de meest spectaculaire landschappen. Nog nooit heb ik zulke hoge, tropische bomen met lianen gezien (helaas zonder Tarzan;). Uiteraard ook regelmatig monsterlijke spinnen, maar ik moet zeggen dat het al een klein beetje begint te wennen. Zolang ze maar stil zitten!! Verder zien we een gevaarlijke Cassowary die opeens midden op het pad staat waardoor we allemaal stil moeten blijven staan tot de kust veilig is en ze weggelopen is. Na een lekkere lunch waar ik weer voor de overheerlijke Kangaroo Burger kon kiezen gaan we richting de Daintree River om krokodillen te spotten. Met een bootje zoals in de film varen we over de rivier die vol zit met krokodillen. In deze periode van het jaar is het water te warm en blijven ze vooral onder water waardoor we er helaas geen een zien. Maar toch wel spanning en sensatie! We rijden terug richting Cairns via het eersteklas vakantie oord Port Douglas. Deze plek wordt ook wel het Miami South Beach van Queensland genoemd en is vol gebouwd met luxe vakantie oorden en bijzonder dure palmbomen uit Afrika. Na hier wat tijd te hebben doorgebracht zit de tour er alweer op en is het 's avonds weer tijd voor een goed feestje in Cairns tot in de late uurtjes!

Most amazing tree ever  Amazing view over cape trib

Met alle tours en het vroege opstaan de laatste dagen is het best een drukke week geweest. Ik besluit dan ook mijn laatste dag in Cairns als de meest luie dag van mijn tijd in Australië door te brengen samen met Shane, mijn inmiddels bijna verloofde (just kidding;). Aangezien je hier ook absoluut niet in de zee mag zwemmen is de Lagoon met het nepstrand en grote zwembad de perfecte plek om lui te zijn! Shane doet nog een laatste poging om mij over te halen te gaan bungeejumpen maar not a chance, dit staat (nog) niet op m'n bucketlist.

Later die avond is het voor mij al een hele overwinning dat ik akkoord ga met seafood als avondeten en wonder boven wonder vind ik het zelfs lekker! Als kers op de taart krijg ik de mooiste zonsondergang langs de kust met rondvliegende gigantische vleermuizen en kan ik wel zeggen dat het een perfecte laatste dag in Australië is geweest met veel zon en gezelligheid!

Jayne sunset Sunset cairns

Alhoewel ik morgen met een dubbel gevoel terug naar huis zal gaan kan ik echt zeggen dat ik een geweldige tijd heb gehad in Australië. Het is me alles meegevallen om alleen te reizen en zou het zó nog een keer doen! Australië is fantastisch mooi, de mensen zijn geweldig en ik heb nog lang niet alles van dit gigantische land gezien. All I can say is; I'll be back!! ;)

“Once the travel bug bites there is no known antidote, and I know that I shall be happily infected until the end of my life”

Cheers!
Jayne